Aktuality / 06. 05. 2022

Pohodlné sťahovanie bez stresu: Arboria spúšťa sekundárny prenájom a predaj bytov

Vlastníte v Arborii byt, ktorý chcete prenajať alebo predať? Alebo je táto moderná mestská štvrť vašim vysnívaným miestom pre život? Využite služby druhotného predaja či prenájmu, o ktorý sa postará vyškolený tím Arborie. Náš kolektív sa postará o všetky úkony potrebné k predaju či prenájmu od A až po Z.  Ak vás služba zaujala, v rozhovore s predajkyňou Zuzanou Jajcaj zistíte, čo všetko vás pri zmene adresy čaká.

Čo mám urobiť ako prvé, ak chcem využiť služby sekundárneho predaja alebo prenájmu v Arborii?

V prvom rade treba kontaktovať naše predajné miestom emailom na prenajom@arboria.sk. S klientom si dohodneme osobné stretnutie, pozrieme si  nehnuteľnosť. Následne začneme uvažovať o predajnej cene alebo výške prenájmu v závislosti od toho, či chce svoju nehnuteľnosť v Arborii predať alebo prenajať. Tiež sme k dispozícii aj potenciálnym kupcom alebo nájomcom.

Začnime prenájmom. Aké byty sú u vás v ponuke?

Prenajímame iba zariadené a kompletne vybavené byty, v jednoduchosti povedané – na kľúč. Väčšina nájomníkov sú mladí ľudia bez hmotného majetku alebo takí, ktorí pracujú v Trnave počas týždňa a cez víkend odchádzajú preč. Po nezariadených bytoch je dopyt minimálny.

Na základe akých faktorov sa tvoria ceny prenájmov v Arborii?

Výška nájmu je rôzna. Aj keď ceny nehnuteľností rastú, s nájmami je to inak. Tie počas prvej vlny pandémie poklesli. Treba tiež vedieť, že výška nájmu je zložená z viacerých častí. Okrem samotného nájmu bytu sem patrí aj cena energií, poprípade aj parkovacie miesto a pivničná kobka. Finálna cena sa tiež líši z hľadiska veľkosti a polohy bytu a určovať ju môže aj zariadenie bytu. Niektoré byty sú zariadené pod dohľadom architekta, iné sú lacnejšie, ďalšie majú stredný štandard. Ak klienti zariadia byt lacno, sami znížia cenu nájmu.

Najlacnejšie riešenie nie je vždy aj to najlepšie a v budúcnosti sa môže prejaviť ako najdrahšie. Lacný nábytok sa môže rýchlo rozpadnúť a treba ho nahradiť. Ideálne je vybrať zlatú strednú cestu. Celkovú sumu si dohadujeme s klientom vopred a musíme sa dohodnúť. Následne podpíšeme sprostredkovateľskú zmluvu, v ktorej sa zaväzujeme, že byt prenajmeme za vopred dohodnutých podmienok, teda aj čo sa týka výšky nájmu.

Zabezpečíte aj marketing alebo si musím byt nafotiť a inzerovať sám?

Staráme sa aj o marketing. Klientovi byt s naším dvorným fotografom profesionálne nafotíme, snímky z mobilu dnes nestačia. Ponuku propagujeme na našich realitných portáloch aj na našich webových stránkach. Klientovi tiež vysvetlíme, ako byt upratať tak, aby bol vizuálne príťažlivý. Naše fotky sú vždy čisté bez akýchkoľvek zbytočností, jednoducho vieme, čo treba z bytu vypratať alebo skryť. Ide najmä o veci osobnej potreby. Dôležité je tiež do ponuky zaradiť aj pôdorys bytu, aby si klient vedel predstaviť dispozíciu bytu. Okrem toho sú dôležité aj texty a popis nehnuteľnosti. Majiteľom tiež odporúčam ísť aj do väčších úprav, akou je napríklad maľovanie, pretože nikto nechce bývať v špinavom byte.

Dávate pozor aj na to, komu byt prenajmete?

Zabezpečujeme aj obhliadky, pričom sa vždy snažíme vybrať slušného človeka so stabilným príjmom. Pri nájomníkovi si vždy preveríme, či bude v byte bývať sám alebo v počte, aký je v zmluve. Samozrejme, pri podpise zmluvy je vždy aj majiteľ, aby sa vzájomne zoznámili. Máme dlhoročné skúsenosti a na 99 % vieme ľudí odhadnúť. Naše prenájmy vyhľadáva ich predovšetkým stredná vrstva obyvateľstva s pravidelným mesačným príjmom. Napríklad, v projekte bytov na prenájom sa vyskladali rodinky a jednotlivci. Sú to všetko veľmi slušní a milí ľudia.

Ako vyzerá samotná nájomná zmluva?

Zmluvy dohadujeme vždy na jeden rok s možnosť ich predĺženia. Možno sa natíska otázka, prečo. Po 365 dňoch môže byť klient úplne niekde inde, veď ľudia menia svoje životné plány. Často ide o manažérov, ktorým byty prenajíma zamestnávateľ a tí môžu po roku odísť. Takto je to výhodnejšie aj pre nájomníka aj majiteľa. Máme aj klientov, ktorí sú v menšom byte a po roku si uvedomia, že chcú ísť do väčšieho, takže ich vieme v rámci projektu a štvrte presunúť. V zmluve je stanovená aj dvojmesačná výpovedná lehota.

Platí nájomca aj depozit?

Čo sa týka platieb, v zmluve je stanovený aj depozit vo výške mesačného nájmu. Ide o zábezpeku v prípade, ak by nájomca v byte niečo pokazil. Depozit vraciame, keď sa nájomník odsťahuje. Po podpísaní zmluvy, nájomca uhradí všetky finančné prostriedky na účet majiteľa, odovzdáme nehnuteľnosť novému obyvateľovi spoločne s preberacím protokolom. Ak by klienti dostali v zamestnaní výpoveď alebo sa im udiali iné neočakávané životné udalosti a museli by zmluvu ukončiť skôr, môžu nás informovať. V tomto prípade im depozit neprepadne ako zmluvná pokuta za nedodržanie dĺžky nájmu. Chápeme vážnosť situácie a nechceme ju robiť ešte náročnejšou.

Načo sa mám pripraviť ako prenajímateľ po podpise zmluvy?

Ak majú nájomcovia požiadavky počas bývania v nájme, môžu sa obrátiť na majiteľa. Sú však veci, s ktorými vieme pomôcť aj my. Napríklad, ak sa obyvateľ vymkne, vieme mu pomôcť s kontaktom na technika, a dokonca dokážeme vybaviť parkovacie miesto či pivničnú kobku na prenájom. Ak sa stane nejaká nehoda, napríklad praskne umývadlo, prenajímateľovi pomôžeme. Tiež mu vieme dať kontakt na našich technikov, ktorí závadu vedia opraviť. Aj keď je to veľmi individuálne.

Predaj a kúpa nehnuteľnosti je pomerne komplikovaná záležitosť, poskytujete kompletný servis na strane predávajúceho aj kupujúceho?

Určite áno. Ako prvé sa snažíme nastaviť optimálnu cenu, pretože cena je pri predaji najdôležitejšia vec. Vždy sa pozeráme, ako sa v danej lokalite hýbu ceny, či sa byt predáva zariadený alebo nezariadený. Cena sa zriaďuje zvlášť pre parkovacie miesto a pivničnú kobku. Ak cenu stanovíme príliš nízko, odoberáme majiteľa o zisk. Na druhej strane, keď cenu navýšime priveľmi, kupujúcich hneď odlákame a na inzerát nebude nikto reagovať. Byt sa môže stať ležiakom na realitných portáloch. Základné pravidlo je, že ak sa do 2 týždňov nikto neozve, treba cenu znížiť. Je potrebné urobiť podrobný prieskum a nastaveniu ceny venovať dostatok času. Cenu nikdy nenastavujem sama a odobruje mi ju náš riaditeľ predaja inžinier Juraj Ťahún, ktorý má niekoľkoročné skúsenosti.

Je pri predaji a kúpe v dnešnej dobe priestor aj na zjednávanie ceny?

Áno, ale ide o naozaj drobné zjednávanie s rozdielom vo finálnej sume vo výške tri až päť tisíc eur. Dochádza k tomu iba v špecifických situáciách, napríklad, ak chcem v nehnuteľnosti nechať nábytok a kupujúci si ho nepraje. Vtedy sa cena môže znížiť a budúci majiteľ si s nábytkom poradí sám. Treba podotknúť, že pri predaji nových, čerstvo skolaudovaných nehnuteľností, sa ceny nezjednávajú. Ide o úplne nový byt bez zariadenia, kde je cena nastavená reálne.

Pomôžete mi aj pri propagácii nehnuteľnosti?

Čo sa týka propagácie, tak pri sekundárnom predaji robíme presne to isté, ako pri prenájme, teda fotografovanie, inzerovanie a obhliadky. Okrem toho však pripravujeme 3D videá, ktoré sú dnes akýmsi štandardom. Aj tu platí, že byt pred propagáciou musí byť čistý a uprataný na sto percent a rovnako aj počas obhliadky.

Ak ste mi našli kupca, čo nasleduje ďalej?

Dôležité je nastavenie zmlúv, ktoré dokážeme zabezpečiť. Pri predaji podpisujeme najprv rezervačnú zmluvu a pri jej príležitosti klient zaplatí rezervačný poplatok vo výške tri až päť tisíc eur.  Samozrejme, pri väčšom byte je to viac. Aby mal kupujúci byt rezervovaný, stiahneme ho z inzercie. Klient si následne môže riešiť hypotéku. Byt sprístupníme znalcovi, ktorý posudzuje byt pre potreby banky. Po schválení úveru podpíšu kúpnu zmluvu, ktorú samozrejme pripravíme. Ak klient kupuje byt  v hotovosti (bez hypotéky), tak v tomto prípade doporučujeme notársku úschovu. Znamená to, že kupujúci prevedie peniaze do úschovy u notára, samozrejme za podpisu notárskej zápisnice o úschove. Kataster zavkladuje kúpne zmluvy a list vlastníctva na meno nového majiteľa, na základe ktorého uvoľní notár uložené peniaze na účet predávajúceho. Takto sú kryté obe strany.

Môžu klienti do zmlúv zasahovať?

Pri predaji obe zmluvné strany dostanú zmluvu na pripomienkovanie. Naším cieľom je, aby sa obe strany zhodli. Niektorí klienti majú drobné pripomienky, ktoré implementujeme. Vždy nájdeme riešenie a zmluvy nastavujeme výhodne pre obe strany.

Pomôžete mi aj pri odovzdávke bytu?

Určite áno, odpíšeme všetky merače, skontrolujeme súpis zariadenia podľa zmluvy, a byt odovzdáme. Tu to však nekončí a klientovi ešte pomôžeme s prepismi energií, nasmerujeme ho kam má ísť a ako sa prepis elektriny, vody, internetu či televízie realizuje.

Prečo by som si mal ako klient vybrať práve službu druhotného prenájmu a predaja v Arborii?

Výhodou je, že sme zároveň aj developer, ktorý projekt vybudoval a práve preto máme najlepšie skúsenosti. Vieme najlepšie naceniť jednotlivé byty a vieme, ako sa  ceny vyvíjajú. Poznáme tiež technický stav a vieme odporučiť služby určené na prípadné opravy. Okrem toho poznáme správcu, čo je dôležité najmä pri predaji. Nový kupujúci sa poteší, že vieme odporučiť kontakty. Sedíme priamo v Arborii a predajné miesto máme otvorené každý pracovný deň, takže sme prístupní. Poskytujeme právny servis a celý predajný tím je tvorený najkvalifikovanejšími ľuďmi v Trnave. Ak budete kupovať byt od inej realitky, tá urobí s vami obchod, a tým to končí. Pre nás však stále zostanete klientom, ktorému vieme vždy pomôcť.

Páčil sa vám tento článok?

Zdieľajte ho s priateľmi.